Ако се чудите какво се случва с водещите круиз линии в момента и какво планират мениджърите им като изход от коронакризата, ето две думи за нашия сектор:
Почти всички кораби в момента на практика бездействат. Някои ще подновят плаванията си към средата на юни, други в края на юли или през август 2020 г. Много е вероятно не всички кораби да влязат в експлоатация веднага след падането на медицинските ограничения за пътуване. Това ще се случва поетапно, като операторите планират да има кораби, които ще „останат на котва“ и една година занапред.
В зависимост от поддържаната степен на готовност за подновяване на плаванията (персонал на заплати, поддръжка на машини и инсталации, кейови такси и др.), цената за престой на един круиз лайнер варира от един до три милиона долара на месец.
Трите най-големи круиз линии в света вече си осигуриха достатъчно частно финансиране под формата на различни видове кредитни линии, което им дава спокойствието да се ориентират в ситуацията и да предприемат съответните промени.
Най-голямата компания Carnival, която има 104 кораба под различни брандове (вкл. Carnival, Princess, Holland America, Costa и др.) има достатъчно средства за да продължи да съществува без приходи (ако се наложи) в следващите 13-14 месеца. Съвсем наскоро увеличи ликвидността си с 6 милиарда долара.
Втората по пазарен дял Royal Caribbean Cruises Ltd (вкл. Royal Caribbean, Celebrity, Azamara и др.). си подсигури 2,2 млрд. долара кредит, които биха й стигнали за още 11-12 месеца.
Третата Norwegian Cruise Line Holdings (вкл. NCL и др.) получи кредит от 3,55 мрлд. долара, които ще й позволят да съществува без приходи (ако се наложи) още 12 месеца. Междувременно за нея стана ясно, че има текущи дългосрочни задължения от 6 милиарда долара.
Както споменахме и в предишни наши постове в страниците ни във Facebook, в Cruise.BG не очакваме нито фалит, нито финансови затруднения. Можем да си позволим да съществуваме без приходи поне до 2023 г. А вероятно и след това. Така че апокалиптични сценарии засега не са на дневен ред.