0888 508 199     понеделник - петък, 10 - 12 и 13 - 17 ч.

Круизи: Коя круиз линия е за мен?

круизи_101
 “Островен празник”, Юджийн Савидж, 1938-40 г.
     В круиз индустрията няма официална категоризация на корабите (и никога не е имало)! В голяма част от случаите звездите за даден кораб могат сериозно да ви подведат! Затова е по-добре да бъдете информирани какво по-точно стои зад всеки бранд на круиз линия. За целта изготвихме опростено кратко резюме на популярните круиз линии в България, написано за неспециалисти, на разбираем български език, без сложна морска или търговска терминология.

ИКОНОМИЧЕН (БЮДЖЕТЕН) СЕГМЕНТ

 

     В най-икономичния (бюджетен) сегмент най-продаваната круиз линия в България е кипърската Celestyal Cruises (бивша Louis Cruise Line). Тя привлича сънародниците ни най-вече с ниските си цени и кратките си маршрути (от 3 до 7 дни) из Егейско море. Но тук положителните страни свършват. Клиентите на Celestyal трябва да знаят, че ги очакват стари (но поддържани) кораби от края на миналия век, които имат много малко общо със съвременните круизни кораби. В сравнение с всички останали круиз линии, продуктът на Celestyal се доближава най-много до този на фериботите! В рамките на един ден може да посетите набързо два порта и отново да отплавате! Ограничени съоръжения за игри, атракции и забавления на борда. Общи пространства и кухня – далеч от впечатляващи. Ако сте от хората, за които тези детайли не са от значение, то в такъв случай сте идеалният потенциален пасажер за Celestyal.

 

 

     Друга по-популярна круиз линия в България от икономичния сегмент е AIDA. Тя е собственост на Carnival Corporation и е изцяло насочена към немскоговорящия бюджетен пазар. Всичко на борда на семплите кораби на AIDA е за немскоговорящите – немска кухня, немски забавления, брегови екскурзии на немски, съобщения по озвучителната уредба на корабите – на немски, почти всички пасажери на борда – немци и австрийци, дори сауните са смесени – мъже и жени заедно, както е прието сред тези хора. Продуктът е много масов, кухнята е с преобладаващо невисокостойностни полуфабрикатни храни и напитки (главно на бюфети на самообслужване). Положителна страна на AIDA са част от маршрутите из Карибските острови, които са съобразени с избора на портове за европейци, за които не се изискват визи за САЩ.

 

     Pullmantur Cruceros също предлага масов продукт за най-икономичния сегмент пасажери. Характерното при тях е, че са собственост на Royal Caribbean, ползват старите кораби на Celebrity от миналия век и са ориентирани изцяло за испаноезичния пазар. Друг важен детайл е този, че цените им включват и напитките на борда. Подобно на AIDA, част от маршрутите извън Европа (главно за Централна Америка и Карибските острови) са съобразени за европейци, за които да няма изискване за визи за САЩ. Кухнята, забавленията и цялостното преживяване на борда не са от тези, които оставят трайни спомени.

СТАНДАРТЕН (МАСОВ) СЕГМЕНТ

 

     В дъното на стандартния сегмент се позиционира масовия продукт на Costa. Тази круиз линия е собственост на Carnival Corporation (САЩ), но е с изцяло италианско управление. Атмосферата на борда е носител на всичко италианско – кухня, забавления, музика, език, култура… Положителна страна на Costa са ниските цени за техните круизи, но разбира се това идва и със съответстващото (ниско) качество. До преди няколко години Costa се явяваше един от основните преки конкуренти на сънародниците си от MSC, но напоследък изостанаха от това състезание. Carnival не инвестира достатъчно в круиз линията (налице е планиран едва един нов кораб за Costa за 2019-2020 г., по готов модел взет от корабите на Carnival-САЩ). Дългогодишни пасажери на Costa напоследък се разочароват от обслужването, от храните и напитките, от незаинтересованото и непрофесионално отношение на служителите на Costa на борда и зявяват, че повече не искат да планират своите круиз ваканции на техни кораби. Млади семейства с деца могат да намерят офертите им за ценово привлекателни, тъй като в голяма част от отплаванията децата заплащат единствено порт такси и такса „обслужване“, когато са настанени в една каюта с двама възрастни. За сметка на това на борда глъчката от деца (и грижещи се за тях възрастни) е уморителна, а понякога и дразнеща. Концентрацията на семейства с малки деца, особено в пиковите периоди на ученическите ваканции е голяма. В тези месеци човек трябва да прояви голямо търпение, за да издържи круиза си до края, за да се върне и да си почине от „почивката“. Кухнята, включена в цената на круиза не може да бъде причислена към здравословните – преобладаващи пици, пържени картофки, сосове полуфабрикати. Забавления и брегови екскурзии – подчертан масов продукт за неопитна и непретенциозна аудитория.

 

 

     Друг типичен представител на много масовият сегмент в круиз ваканциите е MSC. Круиз линята е единствената частна компания сред големите в сектора (принадлежаща на италианска фамилия), която не е листвана на фондовите борси. Базирана е в Швейцария, но управлението е изцяло италианско. Характерно за MSC през последните години е, че изпревариха прекия си конкурент Costa и се наложиха като по-търсения бранд от двете компании. Стараят се да подражават на продукта и концепцията на американците от Royal Caribbean. Подобно на Costa, на корабите на MSC ще се срещнете с всичко италианско – кухня, дизайн, ярки цветове, блясък, помпозност, пищни и шумни забавления. Обслужването вече е на по-добро ниво от Costa, но продуктът без никакво съмнение е типично масов. Дразнещи са постоянните реклами по озвучителната система на кораба, които текат на няколко (обикновено пет европейски) езика един след друг. Неприятно чувство е доста често служители на борда да се опитват да ти продават нещо – напитки, екскурзии, допълнителни услуги… По подобие на Costa, MSC привлича младите семейства с деца, които по същия начин заплащат единствено порт такси и такса обслужване, когато са в една каюта с родителите си и по същият начин на борда глъчката е значителна, особено по време на ваканциите. За тези периоди (както е и при Costa), човек трябва да прояви търпение за да издържи до края, за да се върне и да си почине от „почивката“. Кухнята е с преобладаващи продукти от полуфабрикати, като разбира се добрите ресторанти и заведения са специализираните и са срещу допълнително заплащане. Забавленията са за народна аудитория, бреговите екскурзии – също. Маршрутите обхващат големите индустриални центрове на сушата с летища, които да могат да захранват корабите с пасажери. Положителна черта в организационен аспект при MSC е възможността за настаняване на нови пасажери в преобладаващата част от точките по маршрута. Сходно на описаните круиз линии от бюджетния и масовия сегмент до момента, част от маршрутите на MSC за Карибските острови са съобразени да включват портове, за които да не се изискват визи за САЩ. За сметка на това корабите изпълняващи тези обиколки са стари (но добре поддържани). Отзиви от пасажери на MSC от круизи напоследък подсказват за вероятно по-голямо текущество в обслужващия персонал по корабите, за необучени и неориентирани служители.

 

 

     Въпреки, че напоследък американската Norwegian Cruise Line (NCL) се рекламира като Premium All-Inclusive, на практика туристическият продукт на тази круиз линия е в средата на стандартния масов сегмент. Ориентирана изцяло към американския пазар, отличителна черта на NCL е т.нар. Freestyle Cruising, или възможността да се храните в основния ресторант без запазени конкретна маса или смяна за вечеря. Това звучи като „още един ангажимент по-малко“, но на практика се получава точно обратното. По-опитните пасажери гледат да избягват храненията в основните ресторанти (по най-различни причини). Голяма част от тях търсят по-добрата храна и несравнимо по-доброто обслужване на специализираните ресторанти на борда (срещу допълнително заплащане, в диапазона 10 – 25 долара на човек без включени напитки). Оттук следва надпревара (особено на по-големите кораби) между пасажерите за резервации в тези ресторанти, като запълването им става факт за цялата продължителност на дадено отплаване далеч преди датата на тръгване. За избягване на този стрес сред гостите, NCL продават пакети от хранения в специализираните си ресторанти, като по този начин крайната цена на круиза се увеличава още. За разлика от другите круиз линии, рум-сървисът при NCL е срещу допълнително заплащане. Друга отличителна черта е политиката да не се организират никакви официални вечери по време на круизите. Подобно нa споменатите круиз линии до момента, кухнята на NCL която е включена в цената на круиза, е наситена с продукти от полуфабрикати. Интересното по отношение на забавленията е, че тук не всички са безплатни, както при почти всички останали круиз линии. За някои се изискват предварителни резервации и са срещу допълнително заплащане. Представленията са ориентирани към масовата публика. Бреговите екскурзии – също (масов продукт). Стандартните каюти (вътрешни, с прозорец или с балкон) са с по-малки размери в сравнение с другите круиз линии от масовия сегмент. В немалка част от случаите, круизите на NCL (особено в Европа) са ценово надценени.

 

 

     Водещата круиз линия в стандартния сегмент е американската Royal Caribbean. В общи линии това е моделът, по който подражават почти всички други по-големи играчи в сектора от масовия сегмент. Тук са най-големите кораби в света, една от най-новите и модерни флотилии на вода. Концепцията която следват от години е да впечатляват всеки, стъпил на борда на техните плаващи „царства на забавлението“. И до голяма степен го постигат: симулатори с изкуствени вълни за сърф на борда, ледени пързалки с представления на професионални фигуристи, възможност на самите пасажери да се пързалят със зимни кънки на борда, блъскащи се колички, високи стени за катерене, зип лайнинг, барове обслужвани единствено от роботи, впечатляващи спортни площадки, на някои кораби цели аквапаркове и обособени „квартали“ с градини; актьори, акробати, циркови артисти, певци и танцьори на световно ниво, с професионални представления и продукции, някои от тях по-добри от тези на сушата! Общата озвучителна уредба на кораба се ползва по-рядко в сравнение с другите круиз линии от стандартния сегмент за да не е дразнеща; съобщенията са основно на един език – английски, в по-редки случаи и на втори език, когато има голяма част пасажери от съответната националност. Практиката да се опитват да ти продават каквото и да е при първа възможност е по-премерена и приемлива. На маршрутите в Европа има по-малко деца на борда (тъй като те не пътуват безплатно). Въпреки всичко, особено по време на училищните ваканции, шумотевицата и глъчката на корабите на Royal Caribbean е съществена! Във всички основни ресторанти, бюфет и заведения, които са включени в цената на круиза, се ползват преобладаващо полуфабрикати. По-добра (и скъпоструваща) кухня и обслужване могат да се намерят в специализираните дизайнерски/бутикови ресторанти, които изискват предварителна резервация и допълнително заплащане в диапазона 20 – 40 долара на човек без включени напитки. Основната част от маршрутите на Royal Caribbean са с продължителност между една и две седмици и покриват голяма част от Земното кълбо, в топ сезона за съответните дестинации. Както и при останалите круиз линии в стандартния сегмент, корабите на Royal Caribbean посещават главно портовете на големите индустриални центрове. Преобладаващата част от пасажерите е средната класа американци и канадци, западноевропейци, австралийци и новозеландци, както и азиатци. Резервациите за Royal Caribbean (за всички маршрути освен за Карибите), особено за новите и модерни кораби, е препоръчително да се правят поне една година предварително.

 

 

     Преминавайки към по-високата част от стандартния сегмент круизи, стигаме до друг голям играч в сектора – Princess, който обаче далеч не стига традиционните представители в първокласните круизи – Holland America и Celebrity. Princess е собственост на американската Carnival и се отличава с много по-спокойна и по-тиха атмосфера на борда, в сравнение с останалите представители от стандартния сегмент. Децата са значително по малко, почти липсват крясъци, шум, глъчка и ваканционен хаос, характерен за споменатите круиз линии до момента. Въпреки това, подобно на Royal Caribbean, на борда са налице детски клубове за всички възрастови групи до 18 г., включени в цената на круиза. Преобладаващата част от пасажерите е с по-висока възрастова граница – 55 г. и над нея, но не са малко и по-младите двойки, групи (фамилни или корпоративни), както и семейства с деца. Целта на Princess не е да се съревновава за най-големите кораби в света, с последния писък на модата или забавленията. На корабите стилът клони към по-голям консерватизъм, с повече произведения на изкуството – картини, статуетки, творби на различни автори с музейно качество. Не липсват съществуващите модерни технологии в забавленията, включително и „Лятно кино под звездите“ (отличителен белег на корабите на Princess) – огромен екран (със страхотно озвучаване), на който се визуализират концерти и холивудски филми, разположен на най-горната открита палуба. Пасажерите имат удоволствието да гледат тези забавни излъчвания от удобството на шезлонгите си покрай (или от) басейните и джакузитата под открито небе (и през деня и вечер под звездите), постоянно обслужвани и обгрижвани от не малък екип хора на Princess. Като цяло продуктът на Princess има елементи и на първокласен сегмент (например висшата кухня и напитките в основните ресторанти, които са включени в цената на круиза). Не може да се твърди същото обаче за бюфета, където по отношение на асортимента има какво да се желае. Използваните полуфабрикати са значително по-малко от споменатите круиз линии от стандартния сегмент до сега. На борда на корабите има и специализирани заведения и ресторанти, конкуриращи най-добрите на сушата, които обаче са срещу допълнително заплащане в диапазона 25-40 долара на човек без включени напитки. Princess са известни в круиз индустрията с разнообразните си и добре обмислени маршрути, покриващи цялото земно кълбо с различна продължителност – от една седмица до над 3 месеца при околосветските варианти. Налице са и Гранд круизи, по около един месец, които обследват определени дестинации в дълбочина, без бързане, с по-голям акцент върху местната култура и традиции. Ако желаете нон-стоп забавление, бляскави шоу-спектакли, гълтачи на огън, акробати и суетня, то Princess не е точното място за този лайфстайл. За сметка на това ще разполагате с повече и по-спокойно време за да се насладите на морето, да си поговорите с приятели и близки, да почетете книга или просто да не правите нищо. Тук няма да бъдете преследвани от никой, който да иска да ви продаде нещо! Озвучителната система на корабите е почти само на английски език и се ползва веднъж или два пъти на ден (обикновено от капитана или висш офицер) само по предназначение – информация по предстояща програма, акостиране на кораба и подобни организационни въпроси. Princess са известни и със своите брегови екскурзии – по-добре подбрани забележителности, по-добра комбинация от активности, по-добър баланс като цяло. Разбира се преобладаващият език е английски. Голяма част от персонала на корабите са от Индонезия или Филипините, тъй като Princess имат обучителна академия в Джакарта, Индонезия. Това са много добре обучени служители, които демонстрират искрена грижовност, ангажираност и мотивация и обикновено работят по много години в круиз индустрията (за разлика от европейските или американските си колеги, където текучеството е по-голямо, а оттам и уменията, качеството на работа и мотивираност – по-ниско). По подобие на Royal Caribbean, корабите на Princess посещават главно портовете на големите индустриални центрове. Преобладаващата част от пасажерите е средната класа американци и канадци, западноевропейци, австралийци и новозеландци, както и азиатци. Резервациите за Princess (за всички маршрути освен за Карибите) е препоръчително да се правят поне една година предварително.

ПЪРВОКЛАСЕН СЕГМЕНТ

 

     Типичен представител на първокласните круизи е американската Holland America Line, собственост на Carnival. Това е круиз линия с над 140 годишна история! Туристическият продукт на HAL е подчертано елегантен, спокоен, улегнал, аристократичен, отразяващ богатите морски традиции на компанията по целия свят. Нищо общо с атмосферата на масовост на компаниите от стандартния сегмент. Въпреки, че най-новите кораби на Holland America са с по-големи капацитети, болшинството от корабите на круиз линията са за по-малко на брой пасажери и имат възможността да посещават малки, бутикови портове. Това прави маршрутите им уникални и съответно търсени по цялото земно кълбо. Holland America не цели непременно кратките едноседмични отплавания. Характерни за нея са по-дългите маршрути, увеличеното време за престой в дестинациите, обмислените и добре подбрани дългогодишни местни партньори на сушата, с които се осигуряват незабравими брегови турове с отчасти личен елемент. HAL специализират и в по-дълги Гранд круизи, с труднодостъпни дестинации, късни отплавания и дори пренощувания в ключови портове, за да се усети и нощния живот на определено по-специално място. Кухнята както в основните ресторанти, така и навсякъде на борда е гурме. Голяма част от ползваните продукти са специалитети и са със значително по-висока цена, сравнени с корабите от масовия сегмент – екзотични видове риба и морски деликатеси, прецизно подбрани и приготвени деликатесни меса и сирена, екзотични плодове, неустоими десерти собствено производство. Същото касае и всички видове напитки – вина, високоалкохолни, бири, безалкохолни и коктейли. Корабите на Holland America са дом на творби на изкуството с музейно качество за милиони долари. Забавленията са по-скоро ориентирани към по-образованата, интелигентна и по-улегнала аудитория, с концерти, представления, комедийни участия, клубна джаз и класическа музика. Атмосферата изисква по-стилен дрескод (начин на обличане) за вечерта, като по време на официалните вечери почти липсват пасажери-изключения. Децата на борда на корабите на Holland America са много малко, но въпреки това са налице и функционират детски клубове за всички възрасти до 18 г. По-дългите маршрути, по-екзотичните дестинации, по-високото качество и по-високи цени препятстват присъствието на преобладаващо млади хора на борда. Възрастта на пасажерите е 60 г. и повече – средна и над средната класа американци и канадци, западноевропейци, австралийци и новозеландци, както и азиатци. Резервациите за Holland America (за всички маршрути освен за Карибите) е препоръчително да се правят поне една година предварително.

 

     „Модерен лукс“ е философията, която стои зад първокласния продукт на американската Celebrity Cruises, собственост на Royal Caribbean. За разлика от Royal Caribbean, на корабите на Celebrity няма да откриете подобна глъчка, шум и прекомерно оживление. За разлика от прекия си конкурент в първокласните круизи – Holland America, при Celebrity ще се срещнете с един съвременен уют клонящ към изискан лукс, с модерни и елегантни пространства. Преди години един анализатор в круиз индустрията бе определил корабите на Celebrity като все едно да имаш мол и да построиш кораб около него. Всъщност горе-долу това е и реалността – дизайнерски тематични общи площи, без евтин кич и претруфеност, с истинско озеленяване, богата колекция от произведения на изкуството за милиони долари… Спокойна атмосфера за образовани, добре възпитани и заможни пасажери. По подобие на Holland America – малко деца на борда. Не липсват обаче и клубовете за деца за всички възрасти до 18 г. Celebrity не цели труднодостъпните екзотични дестинации, нито дългите маршрути от над две седмици. При тях фокусът е по-скоро към съвременните модерни преживявания свързани с комфорта, спокойствието и здравословният начин на живот. Кухнята е гурме, със скъпи и екзотични продукти както в основните ресторанти и заведения включени в цената на круиза, така и в специализираните срещу допълнително заплащане, които успешно конкурират най-добрите подобни в света, но на сушата. Таксата за тези, които не са включени в цената на круиза е отново в диапазона 25-40 долара на човек без включени напитки. Както и при Holland America, на корабите на Celebrity присъстват сомелиери, които ви консултират и са в готовност да ви поднесат 6000 бранда вино, налично на борда! Наистина впечатляващо! Собствена сладкарска продукция, граничеща с произведения на изкуството. В сравнение с Holland America, корабите на Celebrity са по-оживени – повече движение на пасажерите из корабите, сякаш малко по-богата програма със забавления, клубна музика на живо, професионална анимационна програма, занимателни игри. Celebrity е круиз линия, където пасажерите спазват обявения начин на обличане (дрескод), особено по време на официалните вечери. В сравнение с Holland America, възрастта на повечето от пасажерите е по-ниска – 55 г. и повече – средна и над средната класа американци и канадци, западноевропейци, австралийци и новозеландци, както и азиатци. Резервациите за Celebrity (за всички маршрути освен за Карибите) е препоръчително да се правят поне една година предварително.

 

ЛУКСОЗЕН СЕГМЕНТ

 

     Най-търсената и съответно най-резервирана луксозна круиз линия в България, която същевременно стои ценово най-близко и до първокласния сегмент круизи е Azamara Club Cruises. Тя, както и Celebrity са собственост на Royal Caribbean. Към момента Azamara разполага с три малки кораба (по 700 пасажера, всички от тях бивша собственост на фалирата преди години Renaissance). Тези малки кораби изпълняват бутикови маршрути, най-вече от 4 до 18 нощувки. По-малките им размери им дават възможността да акостират в много по-малки пристанища, в сравнение с круиз линиите от стандартния и част от първокласния сегменти (например вместо стандартно в Генуа, кораб на Azamara би акостирал в Портофино или сходно пристанище). Разбира се портовете на големите градове също са основна част от маршрутите на Azamara. Тази круиз линия фокусира върху уникалните дестинации и част от политиката е за предоставяне на удължен престой и цели нощувки в ключови точки, за да се опита и от нощния живот на мястото. Бреговите екскурзии на Azamara доста се различават от всички турове на сушата на споменатите круиз линии до момента. Отличават се най-вече с възможностите за лични преживявания на пасажерите: например посещения на местни семейства в техните домове, личен досег до техния начин на живот: кухня, традиции, танци, занаяти. По желание, пасажери биха могли да придружат например главния готвач до местен пазар за да напазаруват пресни плодове, зеленчуци и хранителни продукти за вечерята за вечерта и други подобни. В някои екзотични дестинации на борда се канят местни хора, които демонстрират свои умения, танци, бит и традиции. При експедиционни круизи практика е на корабите на Azamara да гостуват учени на световно ниво, които по време на лекции на борда или в малки групи на сушата, споделят изключително интересни научни презентации по съответна тема. Без съмнение всички заведения и ресторанти на борда предоставят висша гурме кухня с висококачествени и скъпи храни и напитки от целия свят. Обслужването е на много високо ниво. Деца почти липсват, въпреки че на всичи кораби са налице детски клубове за всички възрастови групи до 18 г. Оттук липсват и шум, глъчка, викове, хаос. Преобладаващата част от пасажерите са добре възпитани, високо образовани, заможни възрастни хора (65 г. +). Забавленията и продукциите в театъра нямат размаха на големите курортни кораби, но това не е и в клубната концепция на Azamara. Болшинството от хората имат свои интелектуални интереси и не се нуждаят например от жонгльори или фокусници, които да ги забавляват. Атмосферата е от приятелски разговори между пасажери в различните фоайета и заведения, четящи хора в различни места по кораба, просто излегнали се на шезлонги с реещ се поглед към морската шир; без бързане, блъсканица или гонещи те служители на кораба да ти продадат нещо, без дразнещи рекламни съобщения по озвучителната система на кораба. Резервациите за Azamara е препоръчително да се правят поне една година предварително.

     Освен луксозен сегмент, круиз индустрията има и ултра лукс сегмент. Там конкуренцията е доста голяма, с около десетина по-значими круиз линии. За тези бутикови кораби от България има едва по няколко индивидуални резервации на година. Цените започват от около 300 евро  на пасажер на ден. Затова ще спрем до тук.

Още полезна информация за круизи ТУК

круизи
 “Алоха, универсалната дума”, Юджийн Савидж, 1938-40 г.
Топ ниво круиз експерт - CLIA Master
CLIA-LOGOS.png
Cruise.BG e круиз агенция акредитирана ежегодно от Международната асоциация на круиз линиите (CLIA)

Celebrity-and-HAL-Agent-Logos.png

Сертифициран специалист в първокласните круизи на Celebrity и Holland America

Iliyan-Ivanov-Cruise.BG_.png

Планирате круиз? Сканирайте кода! Може да ви потрябва!